Dette site bruger cookies. Hvis du forsætter på sitet, så accepterer du dette. Hvis du ikke ønsker at acceptere cookies så tryk på følgende link. Accepter ikke cookies

Netværkskort

 Netværkskort

Ønsker du modellen åbnet som Word- fil til at skrive i, tryk på modellen.

 

VEJLEDNING til inspirationsmaterialet NETVÆRKSKORT

Dette redskab består af et netværkskort, hvormed den unge sammen med den professionelle, som har taget initiativ, kortlægger de fagpersoner og personer fra det private netværk, som evt. er relevante at inddrage i samarbejdet.

HVAD ER FORMÅLET?
Formålet er at kortlægge den unges netværk med henblik på at få overblik over, hvem den unge har en relation til, herunder hvem der kan hjælpe den unge, enten fagpersoner eller personer fra det private netværk.

HVEM SKAL BRUGE DET?
Den unge udfylder netværkskortet sammen med den professionelle, som har taget initiativ, (har relationen). Alle fagpersoner, der arbejder sammen med den unge, kan med den unges samtykke bruge kortet til at få et overblik over de fagpersoner, som er en del af den unges netværk.

HVORNÅR BRUGES DET?
Netværkskortet udfyldes i starten af forløbet forud for det første møde i det tværprofessionelle team. Derudover bruger den unge og den professionelle kortet som en del af forberedelsen af de tværprofessionelle møder samt efter behov, hvis der er brug for at tale om, hvem der konkret kan hjælpe den unge i en given situation.
Netværket skal ikke blot kortlægges, men den professionelle og relevante fagpersoner i det tværprofessionelle team samt "den unges voksen" skal også aktivt opsøge og inddrage netværket, hvor det er relevant for den unges forløb.

HVORDAN BRUGES DET?
Ud fra netværkskortet afdækkes, hvem der er i den unges netværk. Konkrete spørgsmål til den unge:
• Hvilke vigtige personer findes i dit liv?
• Hvem kender til, hvordan du har det?
• Hvem kan du tale med eller få hjælp fra?
• Hvem af dem skal med til møderne?

Ud fra netværkskortet udpeges følgende konkrete personer:
• Netværksperson
• De fagpersoner, som skal indgå i det tværprofessionelle team
• Øvrige fagpersoner, som kan inddrages ad-hoc, for eksempel personer fra den unges arbejde, skole eller uddannelse
• Øvrige personer fra den unges private netværk, herunder familie, slægt og andre. Det kan være naboer, venner med flere.

De konkrete trin i kortlægningen følger her:
1) Den unge laver en liste over de personer, som den unge har en relation til
2) I netværkskortet placeres personerne i de relevante felter i den afstand fra den unge, som føles rigtig for den unge:
a. Familie: De personer, som den unge bor hos, hvor relationen gentages dagligt
b. Slægt: De personer, som den unge ikke bor hos, og hvor der dermed er sjældnere kontakt, inklusiv forældre, hvis den unge ikke bor hjemme
c. Andre personer, som den unge møder i fritiden: Naboer, venner, fodboldtræner
d. Arbejde/skole: Leder/chef på arbejdsplads, kollegaer og lærere – relationen gentages eventuelt dagligt
e. Fagpersoner: De fagpersoner, som skal indgå i det tværprofessionelle team, herunder sagsbehandlere, koordinator, "den unges voksen" og andre fagpersoner, for eksempel psykolog eller misbrugskonsulent.
3) I netværkskortet tegner den unge en streg mellem de personer, der har noget med hinanden at gøre.
4) Fagpersonerne, personerne fra det private netværk og deres kontaktoplysninger samt kort beskrivelse af, hvad de kan hjælpe med, skrives ind i Netværks og indsatsoverblik.